2012. április 21., szombat

Gyógynövény tár Én csak gyermekláncfűnek nevezem


Mikor kislány voltam (ajaj, de régen volt;-))))) a gyermekláncfű szárából fűztem nyakláncot. Letéptem a virágot, jó hosszú szárral , majd a szép sárga virágot leválasztottam a szárról és a szár két végét óvatosan egymásba toltam, hogy karika legyen, majd a következő szárat belefűztem  az első karikába és egymásba toltam a két végét és így szépen tovább, míg lett egy hosszú hosszú nyaklánc. Most ahogy böngésztem Maria Treben könyvét inkább gyűjtöm és megszárítom. sőt találtam a könyvben egy szuper receptet.



A közismert magyar neve: pongyola pitypang; régi nevei: a barátfej, barátfű, kákics, tejesfűvirág.
 A pongyola pitypangot, amely gyepterületeken nő, a pázsitokban kellemetlen gyomnak tekintik, pedig a beteg emberek számára felettébb értékes gyógynövény. Áprilisban, májusban virágzik, mindenütt füves területen, réten és mezsgyén található. Sárga virágszőnyeget alkot, mely minden évben újra és újra óriási lelkesedést vált ki belőlünk. A túl nedves területeket elkerüli. Két kiemelkedőtulajdonságával tűnik ki a gyógynövények közül: segít epebántalmak és májbetegségek gyógyításában. Virágzás előtt gyűjtjük a levelét, ősszel vagy tavasszal a gyökerét, a virágzás ideién a szárát. Az egész növény gyógyító hatású.
Megszünteti a bőrviszketést, a sömört, a kiütéseket, javítja a gyomornedv kiválasztást és megtisztítja a gyomrot mindenféle pangó anyagtól. A friss szárak fájdalommentesen oldják az epekövet, szabályozzák a máj és epe működését. - Az ásványi sók mellett a pongyola pitypang fontos gyógy- és építőanyagokat tartalmaz, amelyek az anyagcsere-betegségek gyógyításában igen fontosak.
Vértisztító hatása folytán köszvény és reuma esetén is segít, elmulasztja a nyirok-csomóduzzanatokat, ha az ember a friss szárral 3-4 hetes kúrát végez. Sárgaság és lépbántalom ellen szintén eredményesen alkalmazható.
A pitypang gyökere, nyersen fogyasztva, de szárítva is, teának, vértisztító, emésztést elősegítő, izzasztó és vizelethajtó, valamint élénkítő hatású. Véghígító hatása miatt sűrűvérűség ellen kitűnő. Régi füvészkönyvekben az áll, hogy a fűből, és a gyökeréből forrázott főzetet a nők szépségápolószerként használták. Az arcot és a szemet szokták lemosni vele és „ettől azt remélték, hogy az arcuk tiszta és hamvas lesz." A pongyola pitypang azok közé a növények közé tartozik, amelyeknek a tőlevelei áttelelnek, sőt még a hideg évszakban is levelet hajthatnak, így télen is frissen használhatók

Forrás:
Maria Tereben: egészség Isten patikájából, Hunga Print Nyomda és Kiadó, 1990. (26.p.)



Pitypang szirup Maria Treben receptje alapján



Hozzávalók:
2 összemarék pitypang virág, 1 liter hideg víz, 1 kg cukor, fél citrom leve

1. A pitypang virágot a vízzel feltesszük főni, amikor bugyogni kezd a víz, lezárjuk és egy éjszakára állni hagyjuk a főzetet.
2. Másnap a főzetet átszűrjük egy szitán, lecsepegtetjük és két kézzel alaposan kinyomkodjuk. Majd hozzá adjuk a cukrot és a citrom levét és nagyon lassan főzzük fedő nélkül, hogy minden vitamin benne maradjon. Vigyázni kell, nehogy felforrjon. Többször ki kell hagyni hűlni és ellenőrizni a sűrűségét.Nem szabad túl sűrűnek lennie, mert akkor kikristályosodik, ha viszont híg marad, akkor megsavanyodik. 
Állagra és színre nagyon hasonlít a mézre. Az íze azonban szerintem sokkal finomabb! Egy szelet vajas kenyéren, hmm... Érdemes belevágni!!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése